onsdag 16 maj 2012

Ljud och oljud

Dåliga ljud: Det är något jävla oväsen i byggnaden som gör mig knasifierad. >_< Jag vaknade till det igår och blev lite orolig för jag trodde först att det var ett brandlarm eller något liknande, men nu har det hållit på i ett dygn så det är knappast ett alarm, och dessutom låter det lite för skrikigt, gnissligt och organiskt för att vara en apparat. Det kommer med ojämna intervaller och jag har inte den blekaste om vad det är som orsakar det. Hggghhnnnnnn.

Som om inte det vore nog så vaknade jag idag till ett helt annat ljud som gjorde det omöjligt att somna om, men som tur var skulle jag ändå upp. Apan gjorde mig dock orolig när han påstod att ljudet pågått hela natten och att han vaknat av det flera gånger (jag fattar inte varför inte jag vaknade, det går emot all känd logik?). Hur ska vi få det att sluta när vi inte vet vad det beror på? Jag bad Apan beskriva ljudet eftersom jag enbart hört det med öronproppar i och han svarade: "Lite som om ett spöke i en gammal Musse Pigg-film skulle blåsa i en trombon". :/ Är det något jag inte behöver just nu så är det en nattlig störning till. >_<

Jag hörde mumlande röster i trapphuset innan och blev lite exalterad när jag tyckte mig höra att en av rösterna sade: "Jau haur rengt å sakt te dåmm", men nu har det gått två timmar och ljuden fortsätter så det kanske var att hoppas för mycket. :( Vart ska man vända sig?


Bra ljud: Härom dagen fick vi för oss att vi skulle gå och panta burkar och flaskor, men eftersom vi inte är några stordrickare av läsk och dylikt... GNAAAAAH NU KOM TROMBONLJUDET IGEN!! >_< ...så trodde vi inte det skulle bli några stor pengar av det, kanske en tjuga. Men innan vi gick till affären gick vi för att slänga papper i pappersinsamlingen och där hittade Apan (jag säger ju att han är fantastisk på att hitta pengar!) två hela kassar med pantflaskor som något pucko bara slängt i plastinsamlingen! Vi tog med oss dem till affären och pantade även dem och tack vare det behövde vi bara betala tre kronor för middagsmaten vi köpte. :) Vet ni vad det är för ett ljud? Jo, det ska jag tala om för er: ka-ching! Ett riktigt härligt jäkla ka-ching på den.


Roliga ljud: "You have more sexual hang ups than an adult chat line run by Gilbert Gottfried."

Hands-down det bästa citatet från säsong fem av 30 Rock. Önskar att jag var sådär rapp, men jag antar att det är en tröst att tv-seriekaraktärer har manus att gå efter.


.

1 kommentar:

  1. Läskigt. "Lite som om ett spöke i en gammal Musse Pigg-film skulle blåsa i en trombon" sätter verkligen igång fantasin!

    Jag hörde ett läskigt ljud häromdagen när jag väntade på morgonbussen. Undrar om det kan ha varit samma? Det lät typ som en jetmotor någonstans som slogs på och stängdes av med några sekunders mellanrum. Det verkade dåna över hela staden, och sedan efter någon minut slutade intervallerna och det blev tyst. Sedan gick jag på bussen och jag vet inte om det kom tillbaka. Det var otäckt för att jag inte för mitt liv kunde placera vad det kan ha varit och varifrån det kom (det tycktes studsa mellan husväggarna). samt det faktum att det var så högt... :/

    SvaraRadera